Elmätarbyten

Just nu pågår ett stort projekt med att byta alla elmätare i hela vårt elnät. Här har vi samlat information om hur bytet går till och hur det påverkar dig.

Har du fler frågor som rör ditt elmätarbyte är du välkommen att kontakta vår Kundservice.

Varför ska min elmätare bytas?

Bytet beror dels på att mätarna börjar bli gamla och slitna, men det är även en anpassning till nya myndighetskrav. De nya funktionskraven som börjar gälla 1 januari 2025 innehåller bland annat krav på att mätarna fungerar för produktions-mätning (sol, vind), samt leverans av mätvärden var femtonde minut. Detta klarar inte våra befintliga elmätare av att leverera idag.

Kan jag välja om jag vill ha min elmätare bytt eller inte?

Nej, samtliga VänerEnergi AB:s hushållskunder ska få en ny mätare för att vi ska kunna leva upp till de nya kraven.

Kostar bytet av elmätare mig något?

Det kostar ingenting extra för dig som kund.

Hur går mätarbytet till?

Montören monterar ner den gamla mätaren och monterar upp den nya, bytet tar cirka 20 minuter. Under bytet registrerar montören slutställning på den gamla mätaren och startställning på den nya. Dessa uppgifter kommer att finnas med på kommande faktura.

När kommer ni att byta min elmätare?

Mätarna började bytas ut 2018 och vi beräknar att vara klara under år 2021. Mätarbytet sker områdesvis inom Mariestads och Törebodas nätområden. När vi närmar oss ditt område kommer du att få ett meddelande om detta.

Måste jag vara hemma vid mätarbytet?

Sitter elmätaren så att montören kan komma åt den, behöver du inte vara hemma vid bytet. Om elmätaren sitter inomhus eller i annat låst utrymme måste du se till att vi kan komma in. Är du inte hemma dagtid, ring gärna och lämna ditt telefonnummer till vår Kundservice så hör vi av oss och kommer överens om en tid för mätarbytet.

Ska jag tänka på något inför bytet?

Under tiden för mätarbytet måste vi stänga av strömmen cirka 10 minuter. Fundera på om du har någon känslig utrustning som behöver stängas av. För att underlätta för montören ska det inte finnas några föremål eller hinder framför elskåpet/elmätaren.

Vem kommer hem till mig för att byta mätare?

Arbetet med att byta elmätare utförs av elmontörer från VänerEnergi AB samt av montörer från företag som vi anlitar. Samtliga montörer ska kunna legitimera sig med ID-handling från VänerEnergi AB.

Kommer fakturan att se annorlunda ut?

Nej, fakturan kommer att se likadan ut efter mätarbytet. Uppgifter om slutställning på den gamla mätaren, och startställning på den nya, kommer att finnas med på kommande faktura.

Hur ofta kommer jag att få en faktura efter bytet?

Du kommer att få en faktura lika ofta som innan mätarbytet.

Hur gör jag om jag har en annan elleverantör?

Har du en annan elleverantör meddelar vi mätarbytet samt mätarställningen vid bytet.

Kan jag läsa av min mätare själv?

Det går att läsa av mätarställningen på mätaren, precis som idag.

Kommer jag kunna följa mina mätvärden på Internet?

Du kan precis som innan bytet följa din förbrukning på Mina sidor.

Kan jag slå av huvudströmbrytaren när jag inte är i huset?

Den automatiska överföringen fungerar inte om huvudströmbrytaren stängs av. Ska du inte vara i huset, stäng då istället av huvudströmbrytaren på säkringscentralen ("proppskåpet").