- Startsida
- Kundservice
- Användarvillkor app och Power Hub
Användarvillkor app och Power Hub
Här finner du aktuella användarvillkor för vår app och Power Hub.
1. Allmänt
1.1 VänerEnergi Service AB (org.nr 559460-6740) ("vi", "oss") tillhandahåller digitala tjänster och produkter via mobilapplikationen VänerEnergi ("Tjänsten").
1.2Tjänstens syfte är att ge användare insikt i och kontroll över sin energiförbrukning, energikostnader och miljöpåverkan.
1.3 Alla egenskaper och funktioner, webbplatser och användargränssnitt, liksom allt innehåll och alla programvaror som är kopplade till Tjänsten benämns nedan “Utbudet”.
1.4 Dessa användarvillkor ("Användarvillkor") reglerar användningen av Tjänsten, inklusive personuppgiftsbehandling enligt vår personuppgiftspolicy. Tjänsten är endast för privat, icke-kommersiellt bruk och får endast användas i enlighet med tillämplig lag.
2. Användning av tjänsten
2.1 För att använda Tjänsten krävs internetuppkoppling och kompatibel enhet (smartphone eller surfplatta), mobilt BankID samt ett aktivt elhandelsavtal hos VänerEl AB. Kund som har ett aktivt avtal kan i Appen bjuda in andra användare,
till exempel familjemedlemmar.
2.2 Genom att registrera ett Användarkonto bekräftar du att du accepterar Användarvillkoren och samtycker till att vi (och i förekommande fall våra underleverantörer och andra samarbetspartners) behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår vid var tid gällande personuppgiftspolicy, se https://vanerenergi.se/kundservice/personuppgiftsbehandling.
2.3 Inloggning sker med BankID. Kunden ansvarar för att sina inloggningsuppgifter hålls säkra och att angivna uppgifter är korrekta och aktuella.
2.4 Minderåriga (under 18 år) får endast använda Tjänsten med målsmans godkännande.
3. Meddelanden och positionering
3.1 Vi kan skicka push-notiser och andra meddelanden genom Tjänsten. Kunden kan styra detta i appinställningarna.
3.2 Vissa funktioner kan kräva att kunden delar sin position. Om kunden nekar kan vissa funktioner vara otillgängliga.
4. Pris och betalning
4.1 Om inget annat har avtalats är din användning av Appen och Tjänsten kostnadsfri, undantaget trafikavgifter till din mobiloperatör eller internetleverantör samt andra eventuella standardtaxor för datatrafik som kan tillkomma vid din användning av Appen och Tjänsten och som du själv ansvarar för.
4.2 Köp av tilläggsprodukter eller tjänster sker enligt angivna villkor som gäller vid köptillfället.
5. Ångerrätt
5.1 Genom att logga in med BankID får kunden omedelbar tillgång till Tjänsten, vilket innebär att ångerrätten upphör enligt distansavtalslagen.
6. Uppsägning och avstängning
6.1 Kunden kan när som helst avsluta sitt konto genom att avinstallera Appen.
6.2 Vid brott mot dessa villkor kan vi tillfälligt eller permanent stänga av ditt konto.
7. Support
7.1 Vid frågor eller tekniska problem, se kontaktuppgifter under punkt 24.
8. Ändringar
8.1 Vi strävar alltid efter att förbättra Tjänsten och förbehåller oss därför rätten att när som helst uppdatera och förändra Tjänsten och/eller Utbudet (eller någon del därav). Detta kan till exempel innebära att alla eller delar av de tjänster och produkter som inledningsvis ingick i Tjänsten kan komma att utgå.
8.2 Uppdateringar av dessa Användarvillkor aviseras på vår webbplats.
9. Immateriella rättigheter
9.1 Allt innehåll i Tjänsten tillhör oss eller våra licensgivare.
9.2 Kunden får en icke-exklusiv, icke-överförbar licens att använda Tjänsten för personligt bruk.
10. Tillgänglighet
10.1 Tjänsten är normalt tillgänglig dygnet runt men kan tillfälligt vara otillgänglig på grund av underhåll eller driftstörningar.
10.2 Vi eftersträvar korrekt information men kan inte garantera fullständighet.
11. Ansvarsbegränsning
11.1 Vi ansvarar endast för direkta skador och inte för utebliven vinst, intäkt, besparing eller goodwill, förlust på grund av driftavbrott, förlust av data, indirekt skada eller annan följdskada, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet kan läggas oss till last eller annars följer av tvingande lag. För det fall Appen innehåller information eller länkar till webbsidor eller resurser som tillhandahålls av utomstående parter, tillhandahålls dessa endast i informationssyfte och vi har ingen kontroll och inget ansvar för innehållet på sådana webbsidor eller resurser.
11.2 Om fullgörande av våra åtaganden avseende Appen eller Tjänsten försvåras eller förhindras på grund av omständighet som vi inte kunnat råda över och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, ska detta utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.
12. Säkerhet
12.1 Kunden ansvarar för sin egen tekniska utrustning och datasäkerhet.
12.2 Försök till intrång, spridning av skadlig kod eller annan skadlig aktivitet är förbjudet.
Särskilda villkor för Power Hub (HAN-modul)
13. Allmänt
13.1 Power Hub (HAN-modul) är endast tillgänglig för kunder med ett aktivt elhandelsavtal hos VänerEl AB.
13.2 Power Hub möjliggör lokal avläsning av elförbrukning via elmätaren.
13.3 Beställning sker via vår webbplats med BankID och betalning sker via fakturan, i enlighet med samma betalningsvillkor som våra övriga tjänster (inklusive förfallodatum och påföljder vid försenad betalning).
14. Leverans
14.1 Produkten kan hämtas på angiven plats eller skickas till kundens adress. Legitimation krävs vid upphämtning. Fraktkostnad kan tillkomma.
15. Ångerrätt
15.1 Vid köp på distans har kunden rätt att ångra köpet inom 14 dagar från mottagandet enligt lagen (2005:59) om distansavtal. Produkten ska returneras i oskadat skick, i originalförpackning. Kunden betalar returfrakten. Återbetalning sker inom 60 dagar om ovan villkor är uppfyllda.
16. Installation och support
16.1 Kunden ansvarar för korrekt installation enligt medföljande instruktioner. VänerEnergi Service AB tillhandahåller inte installation men erbjuder grundläggande teknisk support. Felaktig installation kan medföra att garantin upphör att gälla.
17. Transportskador
17.1 Kunden ska omgående kontrollera produkten vid mottagande. Skador eller fel vid leverans ska anmälas snarast till kundservice. Vi bekostar ersättning eller ny leverans vid godkänd reklamation.
18. Ansvar
18.1 VänerEnergi Service AB ansvarar inte för indirekta skador eller ekonomisk förlust. VänerEnergi Service AB:s ansvar är i samtliga fall begränsat till produktens inköpspris.
19. Överlåtelse
19.1 VänerEnergi Service AB har rätt att överlåta detta avtal till annat koncernbolag. Kunden får inte överlåta avtalet eller användarkontot utan skriftligt medgivande.
20. Avfallshantering
20.1 Vid avslut av tjänsten ansvarar kunden för att Power Hub kasseras enligt gällande regler för elektroniskt avfall (WEEE-direktivet).
21. Tvistlösning
21.1 Vid tvist rekommenderar vi att kunden i första hand kontaktar vår kundservice. Om tvisten kvarstår kan kunden vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm.
22. Kontakt
22.1 För support eller övriga frågor, kontakta oss på info@vanerenergi.se,
0501-637 00 eller besök oss på Strandvägen 22 i Mariestad.