Väner Energi
Väner Energi

Meny

Du är här:

Frågor och svar om elmätarbytet

1. Varför ska min elmätare bytas?

Bytet av elmätare är till stor del föranlett av att mätarna börjar bli gamla och slitna, men det är även en anpassning till nya myndighetskrav. De nya funktionskraven som börjar gälla 1 januari 2025 innehåller bland annat krav på att mätarna fungerar för produktions-mätning (sol, vind), samt leverans av mätvärden var femtonde minut. Detta klarar inte våra befintliga elmätare av att leverera idag.

2. Kan jag välja om jag vill ha min elmätare bytt eller inte?

Nej, samtliga VänerEnergi´s hushållskunder ska få en ny mätare för att vi ska kunna leva upp till
de nya kraven.

3. Kostar bytet av elmätare mig något?

Det kostar ingenting extra för dig som kund.

4. Hur går mätarbytet till?

Montören monterar ner den gamla mätaren och monterar upp den nya, bytet tar ca 20 minuter.
Under bytet registrerar montören slutställning på den gamla mätaren och startställning på den nya.
Dessa uppgifter kommer att finnas med på kommande faktura.

5. När kommer ni att byta min elmätare?

Vi kommer att starta utbytet av mätarna år 2018 och vi beräknar att vara klara under år 2021. Mätarbytet kommer att ske områdesvis inom Mariestads och Törebodas nätområden. När vi närmar oss ditt område kommer du att få ett meddelande om detta.

6. Måste jag vara hemma vid mätarbytet?

Sitter elmätaren så att montören kan komma åt den, behöver du inte vara hemma vid bytet.
Om elmätaren sitter inomhus eller i annat låst utrymme måste du se till att vi kan komma in.
Är du inte hemma dagtid, ring gärna och lämna ditt telefonnummer till vår kundservice så hör vi av oss och kommer överens om en tid för mätarbytet.

7. Ska jag tänka på något inför bytet?

Under tiden för mätarbytet måste vi stänga av strömmen ca 10 minuter. Fundera på om du har någon känslig utrustning som behöver stängas av. För att underlätta för montören ska det inte finnas några föremål eller hinder framför elskåpet/elmätaren.

8. Vem kommer hem till mig för att byta mätare?

Arbetet med att byta elmätare kommer att utföras av elmontörer från VänerEnergi AB samt av montörer från företag som vi anlitar. Samtliga montörer ska kunna legitimera sig med ID-handling från VänerEnergi.

9. Kommer fakturan att se annorlunda ut?

Nej, fakturan kommer att se likadan ut efter mätarbytet. Uppgifter om slutställning på den gamla mätaren, och startställning på den nya, kommer att finnas med på kommande faktura.

10. Hur ofta kommer jag att få en faktura efter bytet?

Du kommer att få en faktura lika ofta som innan mätarbytet.

11. Hur gör jag om jag har en annan elleverantör?

Har du en annan elleverantör meddelar vi mätarbytet samt mätarställningen vid bytet.

12. Kan jag läsa av min mätare själv?

Det går att läsa av mätarställningen på mätaren, precis som idag.

13. Kommer jag att kunna följa mina mätvärden på Internet?

Du kan, via "Mina sidor" på vår hemsida, följa din förbrukning.

14. Kan jag slå av huvudströmbrytaren när jag inte är i huset?

Den automatiska överföringen fungerar inte om huvudströmbrytaren stängs av. Ska du inte vara i huset, stäng då istället av huvudströmbrytaren på säkringscentralen ("proppskåpet").

15. Vart vänder jag mig om jag har fler frågor om mätarbytet?

Ring VänerEnergi´s kundtjänst på 0501-637 00 eller läs mer på vår hemsida www.vanerenergi.se/elmatarbyten.

 

Foto på Rolf Åkesson

Kontakt

Johan Knutsson
Telefon: 0501-637 37
E-post: Johan Knutsson

Väner Energis logga

VänerEnergi AB
Box 102
542 21 Mariestad

VänerEnergi AB
Strandvägen 22
542 31 Mariestad

0501-637 00

Logga in på Mina sidor